Ortolan

dr Karolina Kulesza

dr Justyna Mamaj

dr n. med. Katarzyna Zych

Leczenie zachowawcze ma na celu działanie profilaktyczne przeciwko próchnicy zębów oraz przeciwdziałanie ubytkom próchniczym, które już powstały.

Próchnicą zębów nazywamy proces, w którym dochodzi do demineralizacji i rozkładu twardych tkanek zęba. Jednak próchnica nie powstanie bez sprzyjających jej okoliczności. Aby zaczęły się zmiany próchnicze muszą zaistnieć cztery czynniki jednocześnie, są to:

• bakterie próchnicowe,
  • węglowodany (cukry),
  • podatność zębów,
  • upływ czasu.

Żaden z wymienionych wyżej czynników nie jest w stanie samodzielnie wywołać zmian próchniczych.

Bakterie próchnicowe → uczestniczą w powstawaniu płytki nazębnej (nie oczyszczana prawidłowo prowadzi również do powstawania kamienia nazębnego), inicjują proces próchnicowy poprzez wytwarzanie kwasu (głównie mlekowego) będącego produktem metabolizmu cukrów.

Węglowodany proste (cukry) → są metabolitem wytwarzanym przez bakterie; węglowodany występujące naturalnie w produktach nie powodują znaczących zmian, znacznie bardziej do powstawania próchnicy przyczyniają się cukry przetworzone, rafinowane, sztucznie dodawane do żywności. Najbardziej próchnicotwórcze są: glukoza, sacharoza oraz fruktoza. Skrobia w bardzo niewielkim stopniu wpływa na rozwój próchnicy. Zamienniki takie jak aspartam nie powodują próchnicy zębów.

Podatność zębów → podatność zębów na zmiany próchnicze jest cechą bardzo indywidualną i jest różna u różnych osób, mają na to wpływ predyspozycje genetyczne oraz warunki w jakich człowiek żyje. Dostarczanie odpowiednich dawek wapnia i fluoru w czasie ciąży i w okresie wzrostu dziecka ma ogromny wpływ na zmniejszenie podatności na próchnicę w życiu dziecka.

Czas → próchnica jest wynikiem wystąpienia powyższych trzech czynników w odpowiednio długim czasie; nawet wysokie spożycie cukru przy zębach podatnych na zmiany próchnicowe nie musi się nimi skończyć, jeżeli zęby będą dokładnie i często oczyszczane z resztek pokarmowych.

Rozwój próchnicy może być także powodowany przez zaburzenia w wydzielaniu śliny. Działa ona bakteriobójczo oraz częściowo wypłukuje resztki pokarmowe.